Chrysler-France

Wozy Chrysler-France w każdej z trzech klas silnikowych charakteryzują się dobrą dynamiką i umiarkowanym, na średnim poziomie, zużyciem paliwa. Zależnie od zastosowanego silnika, do prędkości 100 km/h wozy rozpędzają się: model 1 60 w 14,9 s, model 180 w 13,7 i model 2 L w 13,5 s. Dwulitrową wersję samochodu można otrzymać z mechaniczna lub z automatyczną skrzynią przekładniową. Oczywiście, wóz wyposażony w automatyczną przekładnię wolniej się rozpędza i prędkość 100 km/h uzyskuje w ciągu 14,7 s.
Silniki wszystkich trzech odmian, opracowane jeszcze przez konstruktorów francuskich, mają wspólne cechy konstrukcyjne, np. identyczne skoki tłoków i obroty przy mocy maksymalnej. Są one pierwszymi silnikami z wałkiem rozrządu w głowicy zbudowanymi w firmie SIMCA. Wałek rozrządu podparty jest w 5 punktach głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Napęd wałka rozrządu pochodzi od wału korbowego, również osadzonego w 5 łożyskach w kadłubie silnika. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą dwurzędowego łańcucha. Również łańcuchem napędzana jest zębata pompa olejowa, umieszczona w misce olejowej silnika. Koło łańcuchowe napędu pompy olejowej umieszczone jest obok kół łańcuchowych napędu rozrządu, na osi wału korbowego. Zawory każdego cylindra-ssący i wylotowy-ustawiono widlaście, tworzą one kąt 52,5°.Kadłub silnika wraz z głowicą pochylony jest w lewo pod kątem 1 5°.
Wszystkie trzy wersje silników charakteryzują się dużą trwałością. Nie są to zbyt wysilone jednostki napędowe. Zwiększanie mocy silników uzyskiwano bowiem przez zwiększenie pojemności skokowej. Wskaźnik mocy z litra pojemności wynosi 49,8 KM w przypadku modelu 160, 55,2 KM-model 180 i 55,5 KM w modelu 2 L.
Zastosowano dwa rodzaje gaźników. Silnik modelu 160 ma gaźnik dolnossący (opadowy) jednoprzelotowy – typu Weber 34ICR8, natomiast silniki modeli 180 i 2 L mają gaźniki także dolnossące, lecz dwuprzelotowe-typu Weber 38ADS.
W układach zasilania silników samochodów rozróżnia się trzy odmiany konstrukcyjne gaźników-zależnie od kierunku przepływu powietrza, potrzebnego do wytworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej przeznaczonej do spalenia; są to: gaźnik dolnossący (opadowy) – powietrze przepływa przez gardziel od góry ku dołowi, gaźnik górnossą- cy-przepływ powietrza odbywa się od dołu ku górze, gaźnik bocznossący (pozio¬my)- przepływ powietrza odbywa się w poziomie.
Najbardziej rozpowszechnionym gaźnikiem jest gaźnik dolnossący. Ma on wiele zalet, a wśród nich: łatwiejszy rozruch zimnego silnika, jest wygodny w obsłudze i pozwala na równomierną i ekonomiczną pracę silnika. Gaźniki górnossące są już rzadko stosowane, natomiast gaźniki poziome znalazły zastosowanie w samochodach wyścigowych, ze względu na największe osiągalne napełnienie cylindra mieszanką palną, a więc uzyskanie dużej „zrywności” silnika a przez to i samochodu.
Zasada działania gaźnika Weber 34 ICR 8 stosowanego w samochodzie Chrysler 160. Paliwo przez zawór iglicowy 1 przepływa do komory pływakowej 15 gdzie pływak 16 zamocowany na osi 18 reguluje otwarcie iglicy 2, w celu utrzymania stałego poziomu paliwa. Iglica 2 jest połączona z języczkiem pływaka 16 przez trzpień 7 7. Z komory pływakowej 15 przez dyszę główną 14 paliwo dopływa do studzienki 13. Paliwo zmieszane z powietrzem wychodzącym z otworów emulgujących i przechodzącym przez dyszę powietrza 5. dociera przez rozpylacz 8 do strefy zmieszania, którą stanowią gardziele 9 i 10.
Gaźnik ma układ wzbogacania działający przy wyższych prędkościach obrotowych gdy przepustnica 11 jest w znacznym stopniu otwarta. Paliwo przepływające z komory pływakowej 15 przez kanał 3 miesza się z powietrzem, które przedostaje się przez kalibrowany otwór 4 i przez kanał 6, a następnie przez dyszę 7 jest zasysane do części wlotowej gaźnika.
Konstrukcja elementów podwozia francuskich Chryslerów mało się różni w poszczególnych modelach. Zauważyliśmy m.in., że dwuczęściowe wały napędowe mają odmienne przeguby. Wał modelu 160 ma pierwszy przegub elastyczny, a dwa następne krzyżakowe typu Cardana, natomiast wały modeli 180 i 2 L mają wszystkie trzy przeguby krzyżakowe.
Praktycznie umieszczono koło zapasowe, mocując je pionowo z lewej strony wnętrza bagażnika. Pojemność bagażnika wynosi 400 dm3, jest on przede wszystkim bardzo głęboki.
Samochody Chrysler-France wytwarzane były w latach 1970 – 1979. Wyprodukowano tych pojazdów wiele tysięcy egzemplarzy, znajdują się do dzisiaj na drogach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *